Wael SHAWKY, Love Story, 2024, Four-channel video installation, color, sound, Commissioned by Daegu Art Museum, Courtesy of the artist and Barakat Contemporary, Photo by PARK Myung Rae
대구미술관에서 열리는 《와엘 샤키》 전시는 이집트 출신 작가 와엘 샤키(1971- )가 한국의 국공립미술관에서 선보이는 첫 개인전이다. 샤키는‘기록된 역사를 어디까지 믿을 수 있는가?’라는 질문을 통해 허구와 현실의 경계를 탐구하고 새로운 역사적시각을 제시한다. 이번 전시에서는 국내에서 촬영한 신작 〈러브 스토리〉(2024)를 포함해 〈알 아라바 알 마드푸나 I〉(2012), 〈나는 새로운 신전의 찬가〉(2023) 등 세 편의 영상 작품을 설치 및 조각과 함께 선보인다. 샤키는 한국, 이집트, 고대 도시 폼페이를 배경으로 신화를 공통 주제로 다루며, “우리의 삶과 초월적인 세계가 어떻게 연결되는지를 보여주고자 한다”라고 소개한다.
이번 전시는 내년 2월 23일까지 열리며, 다양한 문화 속에서 고대와 현대가 소통하는 그의 작품 세계를 감상할 수 있는 특별한 기회다.
The exhibition Wael SHAWKY at the Daegu Art Museum marks the first solo exhibition by Egyptian-born artist Wael SHAWKY(b. 1971) in a Korean public museum. SHAWKY combines film, performance, and storytelling to create comprehensive works of art that encompass various mediums, including painting, drawing, sculpture, installation, and music. His works explore the intersection of fiction and reality, focusing on the question, “How trustworthy is written history?” and presenting new historical perspectives.
This exhibition features three of his video works, including the newly filmed <Love Story>(2024), <Al Araba Al Madfuna I>(2012), and <I Am Hymns of the New Temples>(2023), along with installations and sculptures. Drawing from the mythologies of Korea, Egypt, and the ancient city of Pompeii, SHAWKY uses mythology as a common thread, aiming to “show how our lives are connected to transcendent worlds.”
Running through February 23 next year, this exhibition offers a unique opportunity to explore Shawky’s artistic world, where ancient and modern cultures engage in dialogue across diverse cultural backgrounds.