로고


컬럼


  • 트위터
  • 인스타그램1604
  • 유튜브20240110

연재컬럼

인쇄 스크랩 URL 트위터 페이스북 목록

(89)모두 별 탈 없나요? (Is Everyone OK?)(Eng ver.)

구정원

지난 8월 말 코로나로 인한 영국의 1차 국가폐쇄(lockdown)가 해제되며 이곳 미술관과 갤러리 그리고 박물관이 하나둘 다시 문을 열었다. 여느 해 같으면 프리즈아트페어를 포함한 런던아트위크로 북적였을 10월의 이곳 미술 행사들은 온라인과 예약제 방문으로 조심스레 대체 되었다. 그중 프리스스트리트갤러리(Frith Street Gallery)가 소개한 다핀 라이트(Daphne WRIGHT)의 개인전 ‘무언의 폭동-지속되다(A quiet mutiny - persists, 9.11-11.4)’는 기약 없는 코로나 범유행의 시대를 겪고 있는 이곳 미술계의 어수선한 심상을 잘 투영한다.



Daphne WRIGHT, Is Everyone OK?, 2019, Digital video, 6 mins, 54 secs, Video Still, 
Courtesy the artist and Frith  Street Gallery, London.


그래요! 그렇게 갑시다! 준비 됐죠? 예스(yes)인가요? 아님 예스, 예스 인가요? 우리 안사람은 괜찮아요. 모두 별 탈 없나요? 뭐 이제 그럭저럭 연명하고 있어요. 더 나빠지진 않은 것 같아요...
다핀 라이트, 싱글 채널 비디오 <Is Everyone OK?> 중 발췌

백발의 노신사가 내러티브의 요지를 좀처럼 파악할 수 없는 말을 이어간다. 중간 관리자라는 회사 내에서 그의 위치, 정리해고 위기  앞에서 애써 증명하려는 자신의 효율성, 아픈 아내의 간호, 그리고 날로 쇠약해져 가는 자신의 내면을 내포하는 문장은 서로 교차하 고 반복된다. 화면을 가득 메운 얼굴에 드리워진 어설픈 맹수의 분장은 언제 추락할지 몰라 불안한 그의 자존감을 감추기 위함일까?



Daphne WRIGHT, Maple Row Sunflowers, 2019, Mixed media, 
Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.
Photo ⓒ Jed Niezgoda, Venividi

소조와 비디오 그리고 드로잉으로 구성된 작업의 시작은 지극히 개인적인 일상에서 출발한다. 다만, 일상에 대한 재현이 아닌 일 상을 구성하는 사람과 사물 그리고 그들의 상호관계에서 보이는 이율배반적 딜레마를 담백한 톤으로 그려낸다. 그래서, 작품 제작 기간 대부분이 이러한 관계 맺음에 대한 세심한 관찰의 시간으로써 소요된다. 우유 통 하나 덩그러니 들어 있는 작은 냉장고문, 앙 상한 바퀴 워커 위에 걸쳐진 닳디 닳은 면수건, 선사시대 이후 여성의 몸에 드리워진 관념적 왜곡들을 하나로 담은 토르소, 심장에 칼이 박힌 채 두 동강이가 나 바닥에 쓰러져 있는 커다란 종이 인형의 형상, 드라이 클레이로 제작된 이 모든 소조 작품에는 색채가 완전히 배제되어 있다. 영글 대로 영근 씨앗으로 빼곡한 머리를 가느다란 보조 막대에 기대어 힘겹게 가누고 있는 해바라기. 두 뼘 남짓한 지름의 플라스틱 통 안에서 번식을 할 수도 혹은 영구적으로 뿌리 내릴 수도 없이 그저 버틸 뿐인 해바라기는 코로나 범유행의 후폭풍을 그대로 받아내고 있는 이곳 미술계를 보는 듯하다.

지난해만 해도 지구촌에서 모여든 문화예술 애호가로 북적였던 런던사우스뱅크센터(South Bank Centre)의 앞마당은 현재 갑작스러운 해고에 대한 부당함을 외치는 사람들이 대신 메우고 있다. 이들 대부분은 해고되기 직전까지 그 문화와 예술의 콘텐츠를 제작하고 운영해 온 문화예술인이다. 올해 초 영국에서 시행된 1차 국가폐쇄의 여파로 지난 9월 사우스뱅크센터의 직원 322명이 하루아침에 일자리를 잃었다. 사우스뱅크는 노동당 집권 시절인 1951년 영국 정부가 세계대전의 여파로 잠시 주춤했던 영국의 위상을 문화예술로 부활시킨다는 상징적인 의미로 건립한 영국 최대 규모의 문화 예술 복합단지다. 퀸앨리자베스홀, 로얄알버트홀 등의 콘서트홀, 국립시(poetry)도서관과 함께 헤이워드갤러리, 영국 예술위원회 소장품을 관리하는 이곳은 테이트와 함께 영국 현대미술의 핵이기도 하다.

엎친 데 덮친 격으로 영국 정부가 지난 11월 5일 부터 2차 국가폐쇄를 시행함과 동시에 영국왕립미술원(Royal Academy)이 정부가 운용하는 문화 회생 기금(Culture Recovery Fund) 지원에서 탈락하여 가까운 시일 내에 100여 명의 직원이 퇴직 당할 위기에 처했다는 소식이 전해졌다.

‘모두 별 탈 없나요?’ 라는 작품의 제목이 결코 예사로이 들리지 않는다.



- 구정원(1975- ) 전 중국 상하이 두어룬시립미술관 국제협력 큐레이터, 영국  국제 큐레이터포럼(ICF) 펠로우. ‘Curating The International Diaspora’(2016-17,  런던, 광주, 바베도스, 마티니크, 샤르자), ‘ أنا [ana] please keep your eyes  closed for a moment’(2015-16, 샤르자), ‘Allegories of Shanghai’(2015, 상하이),  ‘WOO:RI’(2012-13, 프라하) 외 다수 기획. 현  JW STELLA Arts Collectives 디렉터.




Is Everyone OK?
 
At the end of August, as the first UK national lockdown against COVID 19 came to an end, the museums and galleries in the nation started to reopen to the public. Normally, October would have been one of the busiest months in the London art scene with Frieze art fair, other satellite fairs and various opening events of galleries and museums. This year, however, the whole scene held in much lower profile with more cautious manner. Most of the events were replaced by either online viewing or appointment only with limited access.

Daphne WRIGHT, Is Everyone OK?, 2019, Digital video, 6 mins, 54 secs, Video Still, 
Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.

  
  
Amongst them, Daphne Wright’s Solo Exhibition (A quiet mutiny - persists, 11/9 – 4/11) presented by the Frith Street Gallery seems to portray the cluttered imagery of the art world here that are struggling to overcome the current unprecedented pandemic. 

let’s do it! 
are you ready to go? 
Is this ‘yes’ or ‘yes, yes’?
she is doing alright thanks.. 
is everyone okay? 
let’s do it are we ready to go? 
she is coping ... 
(Daphne Wright ‘Is everyone ok?, single channel video 6 mins 54 secs)

The grey-haired old gentleman continues to say that he can hardly grasp the point of the narrative. His position within the company as a middle manager, his efficiency to prove himself in the face of the crisis of layoffs, the care of his sick wife, and the sentences that contain his increasingly debilitating inner self intersect each other and are repeated. Is the makeup of the frail beast to hide his uneasy self-esteem since he doesn't know when it will fall?



Daphne WRIGHT, Maple Row Sunflowers, 2019, Mixed media, 
Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.
Photo ⓒ Jed Niezgoda, Venividi


Being composed of sculpture, video and drawing, Wright’s works begin with her personal life. Rather than mere representation, her works illustrate the dilemma of antinomy that occurs within the mutual relationships between people and objects (that make up our daily lives) in a plain tone. Hence, majority of the production time is dedicated to the artist’s through observation of those relationships. 

A small refrigerator door with a milk bottle, a worn-out cotton towel over a stubborn wheeled walker, and a torso that reflects the ideological distortions of women passed down since prehistoric times, the shape of a large paper doll lying on the floor with a knife stuck in the heart. In these figures that made out of dry clay, the colours are completely absent. Seed-full sunflowers leaning against thin bamboo canes seem to struggle to stand upright. Being planted in a small plastic barrel neither being able to breed in nor taking their roots permanently. It tends to reflect the art world here in UK withstanding the global pandemic.  
 
The front yard of the Southbank Centre in London, that used to be crowded with arts enthusiasts from around the world, is now filled with people exclaiming injustice about the sudden dismissal. Most of them were the ones who produced and operated the contents of the South Bank Centre’s programmes until they were fired. 

In the aftermath of the first state lockdown in the UK, 322 employees of the institution lost their jobs overnight in September. Southbank is the UK's largest cultural and arts complex, built in 1951 when the Labour Party was in power, with the symbolic meaning of reviving Britain's status as a culture and art hub after the Second World War. With the concert halls; Queen Elizabeth Hall and Royal Albert Hall, the National Poetry Library and Hayward Gallery along with Arts Council collections, Southbank Centre is one of the most important art institutions in the UK. 

As a result of an overwhelming blow, the British government announced the second lockdown started from the 5th of November. Meanwhile, the Royal Academy of Art failed to secure Culture Recovery Fund. As a result, about 100 employees would allegedly be in danger of losing their jobs again. 

The title of this single channel video, “Is everyone ok?”, seems come closer to my heart than ever before …


JW Stella is the founding director of JW STELLA Arts Collectives, a London based non-profit curatorial research lab, a former International Associate Curator with Shanghai Duolun Museum of Modern Art, China and the Fellow of International Curators Forum, UK.  

 eng.ver 2021 02




하단 정보

FAMILY SITE

03015 서울 종로구 홍지문1길 4 (홍지동44) 김달진미술연구소 T +82.2.730.6214 F +82.2.730.9218